משרדי הממשלה
40 תרשימים
-
אוכלוסיית הדוח מונה ארבע מערכות: משרדי הממשלה, מערכת החינוך הממשלתית, מערכת הבריאות הממשלתית ומערכת הביטחון.
נתוני 2017
-
-
השכר הממוצע בכל מערכות שירות המדינה גבוה מהשכר הממוצע במשק.
שכר ממוצע, שירות המדינה, 2017
-
השכר הממוצע במערכת הבריאות גבוה מיתר המערכות, ועולה בקצב הגבוה ביותר.
שכר ממוצע, שירות המדינה, 2008-2017
-
בעשור האחרון השכר לעובד במשרדי הממשלה עלה במונחים ריאליים ב-21% ובמערכת הבריאות הממשלתית ב-31%, בעוד השכר הממוצע במשק עלה ב-11% במהלך תקופה זו. במונחים נומינליים, השכר בשירות המדינה עלה ב-41% לעומת 25% במשק.
שירות המדינה, 2008-2017
-
במערכת הביטחון ובמשרדי הממשלה, רוב מוחלט של העובדים מועסקים במשרה מלאה. במערכות החינוך והבריאות הממשלתיות ישנם עובדים רבים שמועסקים במשרה חלקית.
שירות המדינה, 2017
-
בשנת 2017, פערי השכר בין גברים לנשים במערכות שירות המדינה נעו בין 9% ל-28%, ואילו בכלל המשק הפער היה 31%.
שכר ממוצע לעובד, שירות המדינה, 2017
-
בעשור האחרון חל גידול מצטבר של 18% במספר המשרות במשרדי הממשלה לעומת גידול של 19% באוכלוסייה.
משרדי הממשלה, 2008-2017
-
בשנת 2017, השכר הממוצע במשרדי הממשלה עמד על 16,301 ומשקף עלייה נומינלית של 2.5% לעומת 2016. עליית השכר ניכרת גם בהתבוננות בין הדירוגים.
שכר ממוצע למשרה מלאה, משרדי הממשלה, 2016-2017
-
העובדים בדירוג המינהלי והמח"ר (אקדמאים בהסכם קיבוצי) המיוצגים על ידי ההסתדרות מהווים יותר מ-50% מעובדי משרדי הממשלה. כ-75% מעובדי משרדי הממשלה מועסקים בהסכמים קיבוציים, השאר מועסקים בחוזים מיוחדים.
מספר עובדים מעוגל לפי דירוג, משרדי הממשלה, 2017
-
השכר במשרדי הממשלה מתאפיין במיעוט של ערכים קיצוניים, דבר הבא לידי ביטוי בפער נמוך בין השכר הממוצע לשכר החציוני.
משרדי הממשלה, שכר למשרה מלאה, 2017
-
במשרדי הממשלה, שכר העובדים בעשירון העליון גבוה פי 2.5 משכר העובדים בעשירון התחתון.
שכר העשירון העליון כאחוז משכר העשירון התחתון, משרדי הממשלה, 2017
-
עובדי מדינה נהנים מביטחון תעסוקתי גבוה: הוותק החציוני והממוצע בשירות המדינה גבוה משמעותית מהוותק החציוני במקום העבודה בכלל המשק.
משרדי הממשלה, 2017
-
בשנים האחרונות חל גידול במספר העובדים החדשים שנקלטים לשירות המדינה.
משרדי הממשלה*, 2014-2017
-
מספר הסטודנטים במשרדי הממשלה נמצא במגמת עלייה לאורך העשור האחרון, כך שבשנת 2017 אלו היוו יותר מ-10% מכלל העובדים.
משרדי הממשלה, 2008-2017
-
במשרדי הממשלה הועסקו בשנת 2017 כ-3,700 סטודנטים, 90% מהם סטודנטים לתואר ראשון.
משרדי הממשלה, 2017*
-
-
-
שכר עובדי רשות המיסים גבוה משמעותית מהשכר בדירוגים המקבילים בשאר משרדי הממשלה.
שכר ממוצע למשרה מלאה, משרדי הממשלה, 2017
-
המעבר ממבנה מוניציפלי להעסקה ישירה על ידי המשרד לביטחון פנים יצר אחידות ברמות השכר של לוחמי האש החדשים.
הרשות הארצית לכבאות והצלה, נתוני ינואר 2018
-
ישראל היא המדינה היחידה מבין מדגם של כ-20 מדינות מפותחות שלא מתקיימים בה מבחני כשירות תקופתיים לכבאים ותיקים.
הרשות הארצית לכבאות והצלה, נתוני ינואר 2018
-
נכון לחודש ינואר 2019 קיימים כ-40 סכסוכי עבודה פעילים בשירות המדינה, אשר כוללים כ-55% מהעובדים שמועסקים במסגרת הסכמים קיבוציים.
משרדי ממשלה ובתי חולים ממשלתיים, ינואר 2019
-
משרדי ממשלה ובתי חולים ממשלתיים, ינואר 2019
-
מודל גמול ההשתלמות הקיים כיום מעניק תגמול קבוע בשכר בגין השתתפות בהכשרות במסגרת זמנים מצומצמת. בכך המודל מתמרץ את העובדים להשלים את שעות ההכשרה הנדרשות בצורה המהירה ביותר, ללא בחינה מעמיקה של צרכי המעסיק והמיומנויות הנדרשות לעובד.
עובדים בדירוגים בהסכם קיבוצי, משרדי הממשלה ובתי החולים הממשלתיים, 2017
-
עובדים בדירוגים בהסכם קיבוצי, משרדי הממשלה ובתי החולים הממשלתיים, 2017
-
עובדים אשר השלימו את זכאותם לשני גמולי השתלמות אינם מתומרצים להמשיך להשתתף בהכשרות מקצועיות, ונוצר אף חסם להשתתפותם בהכשרות, ככל שהדבר נדרש.
משרדי הממשלה, 2017
-
בממוצע, כחמישית מדיווחי הנוכחות החודשיים של העובדים אינם בגין עבודה בפועל, נתון השקול ליום עבודה בשבוע.
משרדי הממשלה, 2017
-
נשים עובדות בממוצע כ-7 שעות נוספות פחות מגברים.
משרדי הממשלה, 2017 *
-
בעשור החיים שמתאפיין בילדים צעירים בבית (בין הגילאים 34 ל-45), מספר השעות הנוספות של עובדים ועובדות יורד ולאחר מכן עולה חזרה בצורה הדרגתית עד לגיל הפרישה.
משרדי הממשלה, 2017
-
קיימת שונות גבוהה בכמות ימי המחלה המנוצלים על ידי עובדים. ייתכן שניצול ימי מחלה מהווה אומדן לשחיקה בקרב דירוגים מסוימים.
משרדי הממשלה, 2017
-
עובדים בדירוגים בהם השכר גבוה מנצלים פחות ימי מחלה. נמצא מתאם שלילי מובהק בין גובה השכר לבין כמות ימי המחלה השנתיים המנוצלים.
שכר ממוצע למשרה מלאה לפי דירוג, משרדי הממשלה, 2017
-
מתוך כל חמישה עובדים בשירות המדינה שלוש הן נשים, ויחס זה נותר כמעט ללא שינוי בעשור האחרון. עם זאת, בתקופה זו צומצם הפער בין שכר נשים לבין שכר גברים: שכר הנשים כאחוז משכר הגברים עולה בעקביות, מ-79% בשנת 2008 ל-85% בשנת 2017.
משרדי הממשלה, 2008-2017
-
מתוך כל חמישה עובדים בשירות המדינה שלוש הן נשים, ויחס זה נותר כמעט ללא שינוי בעשור האחרון. עם זאת, בתקופה זו צומצם הפער בין שכר נשים לבין שכר גברים: שכר הנשים כאחוז משכר הגברים עולה בעקביות, מ-79% בשנת 2008 ל-85% בשנת 2017.
משרדי הממשלה, 2008-2017
-
עיקר מקור הפער בשכר בין גברים לנשים במשרדי הממשלה הוא ברכיבי שכר יסוד ועבודה נוספת. הסיבה לכך היא שגברים נוטים לאייש באחוזים גבוהים יותר דירוגים ודרגות המתאפיינים בשכר שעתי גבוה. בנוסף לכך, מספר השעות הנוספות גבוה יותר אצל גברים בהשוואה לנשים.
שכר ממוצע לעובד, משרדי הממשלה, 2017
-
בהתבוננות על הדירוגים, ניתן לראות שבמרביתם קיימים פערי שכר לא מבוטלים בין גברים לנשים.
פערי שכר בין גברים לנשים בחישוב לפי שכר ממוצע לעובד, משרדי הממשלה, 2017
-
דירוגים בעלי שכר גבוה נוטים להיות מאוישים על ידי אחוז גבוה יותר של גברים לעומת נשים.
משרדי הממשלה, 2017
-
אחוז הנשים הבכירות מתוך סך העובדים הבכירים נמוך משמעותית מאחוז הנשים במשרדי הממשלה. עם זאת, קיים מתאם חיובי בין אחוז הנשים במשרד לבין אחוז הנשים הבכירות במשרד.
משרדי הממשלה, 2017
-
פערי השכר בין יהודים לערבים גבוהים בכלל המשק פי חמש מאשר במשרדי הממשלה.
שכר ממוצע לעובד, משרדי הממשלה, 2017
-
חלק ניכר מהמשרתים במערכת הביטחון מקבלים הטבה נוספת שהינה חריגה ביחס ליתר המערכות בשירות המדינה – האפשרות לפרישה מוקדמת בגיל צעיר יחסית.
עובדים שפרשו במהלך שנת 2017