מערכת הבריאות הממשלתית
33 תרשימים
-
אוכלוסיית הדוח מונה ארבע מערכות: משרדי הממשלה, מערכת החינוך הממשלתית, מערכת הבריאות הממשלתית ומערכת הביטחון.
נתוני 2017
-
-
השכר הממוצע בכל מערכות שירות המדינה גבוה מהשכר הממוצע במשק.
שכר ממוצע, שירות המדינה, 2017
-
השכר הממוצע במערכת הבריאות גבוה מיתר המערכות, ועולה בקצב הגבוה ביותר.
שכר ממוצע, שירות המדינה, 2008-2017
-
בעשור האחרון השכר לעובד במשרדי הממשלה עלה במונחים ריאליים ב-21% ובמערכת הבריאות הממשלתית ב-31%, בעוד השכר הממוצע במשק עלה ב-11% במהלך תקופה זו. במונחים נומינליים, השכר בשירות המדינה עלה ב-41% לעומת 25% במשק.
שירות המדינה, 2008-2017
-
במערכת הביטחון ובמשרדי הממשלה, רוב מוחלט של העובדים מועסקים במשרה מלאה. במערכות החינוך והבריאות הממשלתיות ישנם עובדים רבים שמועסקים במשרה חלקית.
שירות המדינה, 2017
-
בשנת 2017, פערי השכר בין גברים לנשים במערכות שירות המדינה נעו בין 9% ל-28%, ואילו בכלל המשק הפער היה 31%.
שכר ממוצע לעובד, שירות המדינה, 2017
-
נכון לחודש ינואר 2019 קיימים כ-40 סכסוכי עבודה פעילים בשירות המדינה, אשר כוללים כ-55% מהעובדים שמועסקים במסגרת הסכמים קיבוציים.
משרדי ממשלה ובתי חולים ממשלתיים, ינואר 2019
-
משרדי ממשלה ובתי חולים ממשלתיים, ינואר 2019
-
מודל גמול ההשתלמות הקיים כיום מעניק תגמול קבוע בשכר בגין השתתפות בהכשרות במסגרת זמנים מצומצמת. בכך המודל מתמרץ את העובדים להשלים את שעות ההכשרה הנדרשות בצורה המהירה ביותר, ללא בחינה מעמיקה של צרכי המעסיק והמיומנויות הנדרשות לעובד.
עובדים בדירוגים בהסכם קיבוצי, משרדי הממשלה ובתי החולים הממשלתיים, 2017
-
עובדים בדירוגים בהסכם קיבוצי, משרדי הממשלה ובתי החולים הממשלתיים, 2017
-
בשנים האחרונות, מספר המשרות במערכת הבריאות הממשלתית גדל ב-3% בממוצע לשנה, מול גידול של כ-1.9% לשנה באוכלוסייה בישראל בשנים הללו.
מערכת הבריאות הממשלתית, 2017
-
עובדים בדירוג הרופאים והאחים ואחיות הם בעלי ההכנסה הממוצעת הגבוהה ביותר במערכת הבריאות.
שכר ממוצע לעובד ושכר ממוצע למשרה מלאה, מערכת הבריאות הממשלתית, 2017
-
הרופאים, האחים והאחיות מהווים כ-50% מהעובדים בבתי החולים הממשלתיים. כ-87% מעובדי בתי החולים הממשלתיים מועסקים בהסכמים קיבוציים, השאר מועסקים בחוזים מיוחדים.
מספר עובדים מעוגל לפי דירוג, מערכת הבריאות הממשלתית, 2017
-
הרופאים, הפיזיותרפיסטים, הפארה-רפואיים והמרפאים בעיסוק מגדילים את השתכרותם במערכת הציבורית באמצעות עבודה בתאגידי הבריאות השונים. עבור הרנטגנאים בבתי החולים הממשלתיים ההשתכרות מעבודה בתאגידים מהווה כרבע משכרם משני המקורות.
שכר לעובד, בתי החולים הממשלתיים ותאגידי הבריאות, 2017
-
כ-70% מהשתכרותם הכוללת של עובדי בתי החולים שמועסקים גם בתאגידי הבריאות מקורו בבית החולים.
-
התמונה המתקבלת מהתפלגות השכר לפי דירוגים במערכת הבריאות מהווה אינדיקטור נוסף לפערי השכר בין עובדים ותיקים לעובדים חדשים.
מערכת הבריאות הממשלתית, שכר למשרה מלאה, 2017
-
פערי השכר בין העשירון העליון לעשירון התחתון במערכת הבריאות גבוהים משמעותית מבשאר המערכות המוצגות בדוח – רופאים בעשירון העליון מרוויחים פי 5 מרופאים בעשירון התחתון.
היחס בין שכר העשירון העליון לשכר העשירון התחתון, בתי חולים ממשלתיים, 2017
-
העובדים במקצועות הטיפוליים מועסקים בממוצע בשיעורי משרה נמוכים בהשוואה לעובדי מדינה במשרדי הממשלה.
מערכת הבריאות הממשלתית, דצמבר 2017
-
בעשור האחרון, שכר הרופאים עלה בשיעור של 59% במונחים נומינליים ו-42% במחירים קבועים. זוהי העלייה הגבוהה ביותר מבין כל הדירוגים במערכת הבריאות.
שכר ממוצע למשרה מלאה, מערכת הבריאות הממשלתית, 2008-2017
-
שכר הרופאים בישראל- בין הגבוהים בעולם.
ישראל בהשוואה למדינות ה-OECD, נתוני 2015
-
ההתמדה משתלמת. השכר של רופאים עולה באופן משמעותי לאורך השלבים הטבעיים בקריירה.
שכר ממוצע למשרה מלאה, מערכת הבריאות הממשלתית, 2017
-
המדינה מתמרצת רופאים לעבוד בבתי חולים פריפריאליים ולכן שכרם של הרופאים בבתי חולים בפריפריה גבוה באלפי שקלים משכרם בבתי חולים במרכז.
שכר ממוצע למשרה מלאה, מערכת הבריאות הממשלתית, 2017
-
הסכם הרופאים ב-2011 יצר שונות בקצב עליית השכר של הרופאים לפי תפקידים. שכרם של המומחים הבכירים עלה בשיעור הגבוה ביותר.
שכר ממוצע למשרה מלאה, מערכת הבריאות הממשלתית, 2008-2017
-
בצד מגמת צמצום מספר התורנויות למתמחה, עלה שכר המתמחים נומינלית בעשור האחרון ב-59%.
שכר ממוצע למשרה מלאה, מערכת הבריאות הממשלתית, 2008-2017
-
שכר הרופאים עלה משמעותית ובאופן לא שוויוני כתוצאה מהסכם 2011.
מערכת הבריאות הממשלתית, 2010 מול 2017
-
הסכם האחים והאחיות משנת 2012 והסכמי המסגרת הובילו לעליה של כ-5,000 ש"ח בחודש בשכר החציוני ובמשכורת הממוצעת בצורה שוויונית יחסית.
מערכת הבריאות הממשלתית, 2010 מול 2017
-
אף על פי שאחוז הנשים במערכת הבריאות גבוה במיוחד ביחס למערכות אחרות בשירות המדינה ובמגזר הציבורי, בשנת 2017 הפער בין שכר הגברים לשכר הנשים עמד על 28% במערכת הבריאות הממשלתית. הפערים נובעים בעיקר מבידול תעסוקתי מובהק במיוחד במערכת הבריאות ומהבדל משמעותי בחלקיות המשרה הממוצעת.
מערכת הבריאות הממשלתית, 2012-2017
-
דירוגים בעלי שכר גבוה נוטים להיות מאוישים על ידי אחוז גבוה של גברים לעומת נשים. נשים לעומת זאת, מועסקות בדירוגים המתאפיינים בשכר נמוך מהממוצע ובחלקיות משרה.
מערכת הבריאות הממשלתית, 2017
-
מרכיב העבודה הנוספת הוא גורם משמעותי לפערי השכר המגדריים. מרכיב העבודה הנוספת מהווה 37% משכר גברים ו-19% משכר הנשים.
שכר ממוצע למשרה מלאה, מערכת הבריאות הממשלתית, 2017
-
בהתבוננות בין דירוגים, ניתן לראות שבמרבית הדירוגים קיימים פערי שכר בין גברים לנשים.
מערכת הבריאות הממשלתית, 2017
-
חלק ניכר מהמשרתים במערכת הביטחון מקבלים הטבה נוספת שהינה חריגה ביחס ליתר המערכות בשירות המדינה – האפשרות לפרישה מוקדמת בגיל צעיר יחסית.
עובדים שפרשו במהלך שנת 2017